Kwalificerende eindtaken
Olle ten Cate, directeur Onderwijs en Opleidingen aan het UMC Utrecht
Kwalificerende eindtaken is een goede vertaling van wat elders ‘Entrustable Professional Activities’ wordt genoemd, taken die zijn toe te vertrouwen aan mensen in opleiding zodra zij competent genoeg zijn. Het EPA concept is ontwikkeld voor de medisch specialistische opleidingen, maar wordt steeds vaker in andere opleidingen toegepast. Het geeft vorm aan competentiegericht onderwijs, dat gekenmerkt wordt door een accent op het behalen van competenties in plaats van het slechts doorlopen van stages.
In de voordracht zal de achtergrond van EPA’s worden belicht, zal ingegaan worden op de toetsing op basis van EPA’s en wordt het begrip ‘toevertrouwen van taken’ toegelicht.
Belang van academische vorming
Prof. dr. Gerda Croiset, directeur VUmc School of Medical Sciences
Met de taakherschikking en het overnemen van taken van de arts zal de nadruk binnen de paramedische beroepen meer komen te liggen op de medisch-inhoudelijke verantwoordelijkheid. Van oudsher zijn de paramedici hands on en beschikken op basis van ervaring over een goede klinische blik. De nieuwe inzichten binnen de gezondheidszorg volgen elkaar snel op. Gelet op de nieuw verworven verantwoordelijkheid die de paramedicus heeft, dienen de ontwikkelingen, die consequenties hebben voor de praktijk op de voet gevolgd te worden. Hierbij gaat het om nieuwe ontwikkelingen op waarde te kunnen schatten. Hiervoor is academische vorming in het onderwijs nodig om de toekomstige paramedicus voor te bereiden op het kritisch lezen van wetenschappelijke publicaties, het beoordelen van de kwaliteit hiervan. Het gaat veelal om analytisch redeneren, wat is precies de vraagstelling van het medisch probleem, hoe wordt het onderzoek aangepakt, deugt de statistiek, wat zijn de uitkomsten en zijn die bruikbaar voor mijn praktijkvoering?
Daarom is academische vorming nodig om volgens de nieuwste inzichten verantwoord te handelen. Het spreekwoord is ‘wat niet weet, wat niet deert’. De stelling die zal worden besproken is ‘die niet weet, deert’.
Interprofessional education
Flemming Jakobsen, PhD, onderwijskundig consultant in Denemarken
The presentation will start with a summary of the content of the interprofessional continuum. After this a presentation of the Interprofessional Training Unit (ITU) which started in 2004 in Holstebro, Denmark will take place. The ITU, which is placed in an ordinary orthopaedic ward, is under supervision of trained staff, run by students from the professions occupational therapy, physiotherapy, nursing and medicine. The students are given responsibility for providing care and rehabilitation for the patients.
Organizational and pedagogical aspects as well as results will be described.
In the end of the presentation tasks and possible challenges in connection with planning and implementing an ITU will be discussed.