Workshop 1
Mammoet: calamiteitentraining voor kraamverzorgenden en verloskundigen, door Hanna Molenaar, Philine Ravesloot, Denice van den Berg en Hilde Gruis
Wilt u leren hoe u interprofessioneel opleiden kunt uitrollen in uw organisatie?
Of interprofessioneel opleiden gewoon eens ervaren? Graag verwelkomen wij u bij deze workshop.
De MAMMOET (Midwifery Assistant & Midwife Medical Obstetric Emergency Training) is interprofessioneel opleiden at it’s best.
Deze calamiteitentraining wordt gegeven door student verloskundigen van AVAG aan (student) kraamverzorgenden. De studenten geven niet alleen de trainingen, ze zijn betrokken bij alle fasen van de trainingen; van materiaalontwikkeling tot het verwerken van de evaluaties. Doel is het verbeteren de medisch-technische en communicatieve skills van zowel de studenten als de kraamverzorgenden. En nog belangrijker: leren van elkaar.
Wat doet iedereen precies? En waarom? Hoe ontstaan misverstanden? En hoe kunnen die voorkomen worden? Door het uitspelen van casuïstiek en het nabespreken ondervinden zowel de studenten als de kraamverzorgenden hoe zij samenwerken in een acute situatie en wat er beter kan.
Tijdens deze workshop komen de geschiedenis, inhoud en opzet van de training aan bod. Daarnaast kunt u de bijzondere sfeer die heerst tijdens de training beleven tijdens het scenario dat wordt uitgespeeld, met studenten als instructeurs en u als deelnemer. En natuurlijk is er ruimte voor discussie.
Workshop 2
IVOO: Interprofessioneel onderwijs aan geneeskunde en verloskunde studenten, door Kitty Heins, Joyce Kors en Nadine Mansvelt Beck
Wilt u kennismaken met het interprofessionele onderwijs zoals VUmc en AVAG dat sinds een jaar verzorgen? Neem dan deel aan deze inspirerende workshop.
Afgelopen studiejaar zijn Kitty Heins, gynaecologe & onderwijscoördinator V&G VUmc en Joyce Kors, verloskundige & onderwijskundige AVAG gestart met een gedeeld aanbod op de stage terugkomdag van verloskundigen in opleiding (VIO’s) en geneeskunde studenten (master 2 en 3 fase uit VUmc en andere opleidingsziekenhuizen waar V&G stage wordt gelopen).
In het IVOO werken studenten gezamenlijk, aan de hand van authentieke casus, aan het toepassen van theoretische kennis bij het oplossen van klinische vraagstukken. Het samen oplossen van een klinisch vraagstuk is, gecombineerd met de aanwezigheid van rolmodellen uit de praktijk, een mooie kapstok om elkaar te leren kennen. Om die reden wordt er in het programma ook tijd ingepland voor koffie, thee en een gezamenlijke lunch.
Tijdens de workshop kunt u het plezier van deze bijzondere werkvorm in de praktijk ondervinden en leren hoe u dit ook voor de studenten in uw VSV kunt opzetten.
Workshop 3
Een week van de student in het nieuwe curriculum, door het Semesterteam van AVAG
Wat doen die studenten dan in dat nieuwe curriculum? In deze workshop volgt u ‘een week in vogelvlucht’.
Studenten die dit jaar gestart zijn aan de AVAG krijgen onderwijs in allerlei vormen: colleges, weektaken, vaardigheidstrainingen en groepsopdrachten. Wat zij zoal doen in een week, gaan wij in deze workshop ook doen.
U krijgt een introductiecollege, een taak, oefent in een vaardigheid en werkt in een groepje aan een opdracht.
Daarna vatten we samen wat er aan de orde is geweest én toetsen we wat u ‘in deze week’ heeft geleerd.
Gevolgd door een korte evaluatie en afsluiting. Een echte workshop dus!
Workshop 4
Korte Praktijk Beoordeling(KPB) in het nieuwe curriculum Verloskunde, door Jolanda Boxem
De Korte Praktijk Beoordeling… wat moet je ermee? Dat laten wij u graag zien in deze workshop. Een echte must voor stagebegeleiders!
Toetsing in het nieuwe curriculum gaat aan de hand van kwalificerende eindtaken en deeltaken. De toetsing van die taken gebeurt met een Korte Praktijk Beoordeling. Deze is anders vormgegeven dan in het huidige curriculum.
In deze workshop laten we een aantal voorbeelden zien van die taken in de stages in het 1e, 2e, 3e en 4e jaar. Daarnaast oefenen we met de procedure en de criteria voor een voldoende beoordeling, zodat u zelf kunt ervaren hoe het werkt.
Workshop 5
Vroedvrouwelijke wijsheid, het hart van de opleiding tot verloskundige, door Elies de Geus MSc
Wat is de plaats van ervaringskennis tijdens de opleiding? Een ieder die zich betrokken voelt bij het opleiden van de verloskundige van de toekomst nodigen we graag uit voor deze discussie!
In een curriculum waarin academische vaardigheden, wetenschap en evidence based midwifery een niet meer weg te denken plek hebben gekregen, lijkt de eigen identiteit van de verloskundige minder herkenbaar. ‘Pas op dat we niet verliezen wat we hebben’ is een veelgehoorde uitspraak.
Op welke manier pas je vroedvrouwelijke wijsheid in, in het onderwijs en in de stage? Hierover gaan we stevig met elkaar van gedachten wisselen in deze workshop.
Workshop 6
Moreel beraad als werkvorm om studenten aan te zetten tot denken, door Margreet Stolper
Leren reflecteren op goed doen en goed zorgen? Daarmee gaan we aan de slag in deze workshop.
In de dagelijkse praktijk in de zorg zijn veel handelingen, gedachten en ideeën vanzelfsprekend. We denken er niet (meer) bij na. In Moreel Beraad wordt gereflecteerd op goed doen en goed zorgen aan de hand van een concrete praktijksituatie. Het is een instrument om met elkaar na te denken en te reflecteren op morele vragen en keuzes die gemaakt (moeten) worden.
In deze workshop gaan we (elementen uit) Moreel Beraad doen. Voor deze workshop vragen we u om een eigen (persoonlijk ervaren) casus mee te brengen.
Workshop 7
Academische vorming in curriculum verloskunde (variant open les), door Dr. Mirjam van Lohuizen
Wilt u ervaren wat academische vorming is? Deze workshop biedt u die kans.
Van de verloskundige wordt meer en meer verwacht dat zij onderzoeks- en academische vaardigheden integreert in haar beroepsuitoefening. In het vernieuwde curriculum is academische vorming geïntegreerd in het onderwijs. Ook wordt de student al in het eerste studiejaar geconfronteerd met wetenschappelijk onderzoek.
Na een korte introductie over de belangrijkste ontwikkelingen van het onderwijs m.b.t. academische vorming & wetenschap gaat er echt gewerkt worden in deze workshop. Met behulp van een gepubliceerd artikel doorlopen we een aantal stellingen over het nieuwe onderwijs en komen we achter de gangbare werkvormen en het gewenste eindniveau. Hierbij is volop ruimte voor discussie: wat wordt helemaal geweldig in het nieuwe curriculum of wat moet misschien nog wat meer aandacht krijgen?
Rondetafelgesprek 1
Kwalificerende eindtaken door Olle ten Cate
Kwalificerende eindtaken is een goede vertaling van wat elders “Entrustable Professional Activities” wordt genoemd, taken die zijn toe te vertrouwen aan mensen in opleiding zodra zij competent genoeg zijn. Het EPA concept is ontwikkeld voor de medisch specialistische opleidingen, maar wordt steeds vaker in andere opleidingen toegepast. Het geeft vorm aan competentiegericht onderwijs, dat gekenmerkt wordt door een accent op het behalen van competenties in plaats van het slechts doorlopen van stages.
Rondetafelgesprek 2
‘Over het belang van academische vorming’ door Prof. dr. Gerda Croiset
Met de taakherschikking en het overnemen van taken van de arts zal de nadruk binnen de paramedische beroepen meer komen te liggen op de medisch-inhoudelijke verantwoordelijkheid. Van oudsher zijn de paramedici hands on en beschikken op basis van ervaring over een goede klinische blik. De nieuwe inzichten binnen de gezondheidszorg volgen elkaar snel op. Gelet op de nieuw verworven verantwoordelijkheid die de paramedicus heeft, dienen de ontwikkelingen, die consequenties hebben voor de praktijk op de voet gevolgd te worden. Hierbij gaat het om nieuwe ontwikkelingen op waarde te kunnen schatten. Hiervoor is academische vorming in het onderwijs nodig om de toekomstige paramedicus voor te bereiden op het kritisch lezen van wetenschappelijke publicaties, het beoordelen van de kwaliteit hiervan. Het gaat veelal om analytisch redeneren, wat is precies de vraagstelling van het medisch probleem, hoe wordt het onderzoek aangepakt, deugt de statistiek, wat zijn de uitkomsten en zijn die bruikbaar voor mijn praktijkvoering?
Daarom is academische vorming nodig om volgens de nieuwste inzichten verantwoord te handelen. Het spreekwoord is ‘wat niet weet, wat niet deert’. De stelling die zal worden besproken is ‘die niet weet, deert’.
Rondetafelgesprek 3
Clinical Interprofessional Education door Flemming Jakobsen (engelstalig)
The round table discussion will change between brief presentations and discussions between the participants.
There will be possibility for discussing: 1) organizational, cultural and practical barriers that influence preparation / development of an Interprofessional Training Unit (ITU) as well as practical implementation / running of an ITU. 2) What embraces a safe and challenging learning environment? 3) Pedagogic approach – focus on the students learning needs or focus on the patient? 4) Pedagogic approach – students learning from observing versus learning from performing. 5) Pedagogic approach – should students perform each other’s tasks or should they concentrate on their own professions tasks? 6) Other issues which the participants want to discuss.