Contacten met stakeholders
AVAG is actief in het brede veld van de geboortezorg in haar beide locatieregio’s en verstevigt haar regionale inbedding verder door actieve participatie in de regionale consortia rond zwangerschap en geboorte in Noordwest Nederland en Noord-Nederland (zie verder paragraaf ‘4 Maatschappelijke verantwoordelijkheid’). Het eerdere initiatief van regionale samenwerking in de geboortezorg in de vorm van de ‘Geboortezorgtafel’ is daarin ingebed.
AVAG heeft een beroepenveldcommissie welke gevraagd en ongevraagd advies geeft over met name de aansluiting van de opleiding bij de ontwikkelingen in het werkveld. Hiernaast speelt deze een rol bij het optimaliseren van het leren in de beroepspraktijk. Voor de input van cliënten op belangrijke dossiers als het nieuwe curriculum en leren in de beroepspraktijk werkt AVAG samen met de moederraad Geboortehart en de cliëntenorganisatie Buikencollectief.
Strategische afspraken met de beroepsvereniging en het werkveld
Met de andere twee verloskunde opleidingen in Nederland wordt samengewerkt in het Samenwerkingsverband Opleidingen Verloskunde (SOV); onder meer in het overleg met de beroepsvereniging KNOV. Binnen de SOV is ook een aantal werkgroepen actief waarin op het gebied van onderwijs (innovatie) wordt samengewerkt. Zo zijn er de Pre-hospital Obstetric Emergencies Training (POET), de Landelijke Voortgangstoets (LVGT), de samenwerking rond het vaardigheidsonderwijs (LVOV), de Landelijke Werkgroep Buitenschools Onderwijs (LWBO; die ook de jaarlijkse landelijke praktijkopleidersdag organiseert) en een gezamenlijk project rond digitale leeromgevingen.
Hiernaast wordt actief samengewerkt bij het aanpakken van problemen m.b.t. stages en in Kennispoort Verloskunde waarbinnen onderzoekers en docenten ervaringen en expertise uitwisselen. Ook is gezamenlijk de master Verloskunde opgezet (zie onder 2.2.2 Master Verloskunde).
In SOV-verband hebben de onderzoeksgroepen van de drie verloskunde academies een samenwerkingsverband als ‘Midwifery Research Netwerk Nederland’ (MRNN).
De Inholland strategiekaart
Voor de drie speerpunten voor 2023 van de strategiekaart van Inholland zijn de volgende activiteiten ondernomen:
– Interdisciplinair leren, werken en onderzoeken: er is een nieuw plan gemaakt voor het versterken van interprofessioneel onderwijs in samenwerking met de regionale universiteiten en hogescholen; ook via de curriculumvernieuwing.
– Leeruitkomsten: in de curriculumvernieuwing sluiten we aan op ontwikkelingen in de vraag vanuit het werkveld, die sterk de gewenste leeruitkomsten bepalen. Daarbij zoeken we – binnen de beperkingen van een medische beroepsopleiding – ook naar mogelijkheden om te flexibiliseren. Leeruitkomsten zijn leidend in de uitwerking van het nieuwe curriculum (dat in 2024 zal starten)
– Profilering: de verbinding tussen onderwijs, onderzoek en werkveld in de verloskunde en de bredere geboortezorg, onder meer via het Childbirth Network (gepositioneerd binnen de onderzoeksgroep Verloskundige Wetenschap) en onze bijdrage aan de regionale netwerken rond zwangerschap en geboorte, dragen bij aan een veerkrachtige geboortezorg. Onze focus in de opleiding ligt op de wetenschappelijke onderbouwing van het klinisch redeneren.