ICT
De COVID-19 periode leidde de afgelopen jaren tot veel ad hoc investeringen in zowel de fysieke als de organisatorische infrastructuur van de ICT van AVAG. Daarbij ging het bijvoorbeeld om de invoering van digitaal toetsen (Proctorio), Moodle, SharePoint en Teams. Er is geïnvesteerd in apparatuur om kwalitatief hoogstaand lessen te kunnen streamen, online te kunnen overleggen, thuiswerken te faciliteren, en digitaal toetsen op locatie beter mogelijk te maken. Het functioneel beheer is vernieuwd en versterkt en er is een expert (digitale) onderwijsinnovatie aangetrokken.
In Sharepoint/Teams is een documentbeheersstructuur ingevoerd; versterkt met ‘AVAG Home’ als intranet-achtige toepassing. Voor e-learning zijn we gaan werken met FeedbackFruits bij Moodle. In 2023 zijn in de onderwijsondersteunende software stappen gezet richting de Inholland software met de invoering van Peoplesoft voor jaar 1 en OERWrite. De verdere stappen (Peoplesoft voor alle jaren, ECRS) vinden in 2024 plaats.
Voor de ontwikkeling van het nieuwe bachelorcurriculum participeerden we in de pilot van bureau Vernieuwenderwijs met de applicatie Curriculum in Beeld. Dit draagt bij aan een transparant curriculumbeheer en het voorkómen van een te hoge studiedruk.
Studentenwelzijn- en tevredenheid
Bij het beleid inzake studentenwelzijn volgen we in grote lijnen het Inholland brede beleid en gebruiken we de faciliteiten van Inholland (zoals decanaat, studentenpsychologen, vertrouwenspersoon). AVAG is ook aangesloten bij het Kernteam Studiesucces van Inholland.
Daarnaast hebben we een regulier eigen aanbod van studieloopbaancoaching en mindfulness trainingen. Voor de Groningse studenten hebben we voor studentenfaciliteiten afspraken met het UMCG (bibliotheek) en Hanzehogeschool (decanaat en trainingsaanbod). Op beide locaties faciliteren we een studievereniging en bespreken de opleidingsmanagers relevante ontwikkelingen met jaarvertegenwoordigers.
AVAG heeft veel aandacht voor (betaalde) studentparticipatie via bijvoorbeeld de DMR, jaarvertegenwoordigers per locatie, studentassistenten in het onderwijs, het maken van content voor social media, werkgroepen als kwaliteitsgelden en DIAD; en het ondersteunen van de studieverenigingen op beide locaties (Devera en Ilythia).
De resultaten van het leeronderzoek naar studentwelzijn van AVAG studenten uit 2022, zijn meegenomen in de vernieuwing van het bachelorcurriculum. In SOV-verband worden de tegemoetkomingen in stagekosten landelijk opnieuw bezien; dit zal in 2024 tot een voorstel leiden.
In de semesterevaluaties worden de studenten bevraagd op hun ervaringen met het onderwijs, de toetsing, de informatievoorziening en de begeleiding. Studenten blijken over het algemeen tevreden over de opleiding. Sterke punten zijn de inzet en kwaliteit van de docenten en de inhoud van het onderwijs. De belangrijkste aandachtspunten blijven de ervaren studielast, waarmee we in het nieuwe curriculum aan de slag gaan en de hoge reis- en verblijfskosten bij (eerstelijns)stages.
De NSE-scores sloten sterk aan op eerdere metingen en op de resultaten van de interne module-evaluaties door studenten. De totale tevredenheidsscore was goed: een 3,9. Bespreking met de jaarvertegenwoordigers gaf geen nieuwe aandachtspunten naast waar we al mee bezig zijn in de curriculumvernieuwing (zoals studiedruk, toetsing en beoordeling). De informatievoorziening voor studenten (met name tijdigheid van wijzigingen in het rooster) blijft een aandachtspunt.
Mede op basis van de NSE-scores kreeg AVAG in 2023 voor de locaties Amsterdam én Groningen de kwalificatie van topopleiding in de Keuzegids hbo.
Kwaliteitsafspraken studievoorschotmiddelen
AVAG heeft de kwaliteitsafspraken studievoorschotmiddelen, in aansluiting op de doelstellingen uit het eigen (vorige) meerjarenbeleidsplan en de vier lijnen van Inholland, uitgewerkt in vier doelen:
1.Flexibilisering en maatwerk
Hierbij is in de planvorming ingezet op blended learning, digitale toetsing op afstand en professionalisering van docenten in blended learning. In 2023 zijn vooral de ontwikkelingen uit de afgelopen periode jaar voortgezet, zoals het optimaal gebruiken van Teams, Sharepoint, Proctorio, Moodle met Feedbackfruits (e-learning modules). En de versterking van het functioneel beheer en de inzet van de adviseur digitale onderwijsinnovatie.
2. Professionalisering docenten en ondersteuners
Hiertoe was – naast de in 2.3.8 “Personeel en organisatie” beschreven reguliere activiteiten voor docentprofessionalisering – een voorstel ontwikkeld voor exnovatieve beeldcoaching voor docenten. Dit is doorontwikkeld naar een breder plan voor ‘didactisch coachen’ (zie 2.3.8) dat niet meer op één methodiek is geënt. Ook zijn en worden docenten bijgeschoold in blended lesgeven en – mede in het kader van de ontwikkeling van de vernieuwde onderwijskundige visie – meegenomen in de nieuwe onderwijskundige inzichten.
3. Verhogen studiesucces
Belangrijk hierin was het voorstel voor het introduceren van mindfulness in het onderwijs en de studieloopbaancoaching. In de nieuwe onderwijskundige visie en in de lopende curriculumvernieuwing voor het bachelorcurriculum, wordt dit onder het thema ‘persoonlijk leiderschap’ verder uitgewerkt. De mindfulness methodieken zijn met name de studieloopbaancoaching geïntegreerd. Het buitencurriculair aanbod van stressreductietrainingen en begeleid oefenen (BOEF) lopen door, net als de training omgaan met stressvolle (toets)situaties.
4. Interprofessioneel onderwijs
Interprofessioneel onderwijs heeft al jaren, hoewel beperkt, een plek in de bachelor. Er is een plan ontwikkeld voor het versterken van interprofessioneel onderwijs in samenwerking met de regionale hogescholen en universiteiten. Bij de operationele uitwerking van het nieuwe curriculum wordt per module bekeken hoe dit het beste kan worden ingevlochten; daarbij ligt de focus op het ‘hoe’ binnen diverse modules en niet op een afzonderlijke leerlijn.
We haken hierbij ook aan bij de initiatieven van de regionale consortia zwangerschap en geboorte in Noord-Nederland en Noordwest-Nederland.
Huisvesting
Met de eigenaar van het pand op de Vlaardingenlaan in Amsterdam is in samenwerking met Vastgoed van Inholland een grondige renovatie van (met name de gevel van) het pand uitgevoerd in combinatie met een nieuwe langjarige huurovereenkomst. Daarbij is ook de binnenkant van het pand aangepast om het meer geschikt de maken voor de nieuwe manier van hybride werken en de uitbreiding van de numerus fixus.
In Groningen zijn in samenspraak met Vastgoed van Inholland aanpassingen aan het pand op de Dirk Huizingastraat gedaan om de hogere numerus fixus voor jaar 1 op te kunnen vangen. Met de eigenaar van het pand vindt in samenwerking met Vastgoed van Inholland overleg plaats over een renovatie die moet leiden tot verbetering van het binnenklimaat. Daarbij worden ook wijzigingen meegenomen om de binnenkant van het pand aan te passen voor de nieuwe manier van hybride werken.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Extern
Onderzoekers en docenten van AVAG hebben zitting in verscheidene kwaliteitscommissies van de gezamenlijke beroepsgroepen in de geboortezorg en dragen bij aan activiteiten van de beroepsvereniging KNOV.
In 2023 hebben medewerkers en de directeur hun deelname aan twee door ZonMw gefinancierde regionale consortia voor de geboortezorg voortgezet. In Noordwest Nederland als voorzitter van de kerngroep en als lid van de maatschappelijke adviesraad, in Noord-Nederland als lid van de kerngroep en de stuurgroep.
De directeur is lid van de ZonMw-programmacommissie Onbedoelde Zwangerschap en Kwetsbaar Ouderschap.
Verscheidene studenten dragen via stageprojecten en leeronderzoeken bij aan maatschappelijke activiteiten van partners in de regio’s rond Amsterdam en Groningen.
Onderzoekers van de afdeling Verloskundige Wetenschap nemen deel aan landelijke commissies, zoals commissies van ZonMw, CPZ, KNOV, FMS en de GR en internationale commissies zoals van de WHO. Tevens worden zij steeds vaker geconsulteerd als experts door de KNOV en door regionale organisaties van verloskundigen.
Hiernaast verzorgen docenten en onderzoekers van AVAG regelmatig bijdragen aan (inter)nationale congressen op het gebied van verloskunde en (medisch) onderwijs en hebben zij zitting in commissies zoals de commissie erkenning buitenlandse diploma’s. Onderzoekers geven regelmatig lezingen en verzorgen onderwijs aan masteropleidingen in Nederland en België.
Intern
Het bevorderen van cliëntparticipatie in de geboortezorg en in onderwijs en onderzoek in de verloskunde krijgt veel aandacht. De afdeling Verloskundige Wetenschap heeft hiertoe een samenwerkingsovereenkomst met de cliëntenorganisatie Buikencollectief. In het onderwijs worden cliënten ingezet als ervaringsdeskundigen in werkcolleges met studenten; en er loopt een project om cliënten tijdens de stage actiever bij het onderwijs te betrekken.
Een werkgroep buigt zich over Diversiteit, Integratie en Anti-Discriminatie (DIAD) binnen AVAG en geeft waar nodig hierover adviezen.
Tot slot heeft AVAG in Amsterdam een arbeidsreïntegratieplaats kunnen realiseren. Voor Groningen wordt dit nog onderzocht. AVAG biedt via SBB een mbo niveau 3(/4) stageplek voor ICT.